Digitaalse õppematerjali loomine

Kvaliteetne digitaalne õppematerjal vastab järgmistele omadustele, mis toetuvad Kanada Simon Fraser'i Ülikooli teadlaste poolt välja töötatud LORI (Learning Objective Review Instrument) hindamismudelile:
  • toetab õppimist: õppematerjal vastab sihtrühma vajadustele ja õppekavale, on loodud kindla eesmärgiga, sobivas mahus ja selles on sõnastatud õpitulemused, mida õppijaid suunatakse tõhusalt omandama;
  • sisult kvaliteetne: õppematerjal moodustab sisulise terviku, on ainealaselt ja keeleliselt korrektne;
  • motiveeriv: õppematerjal on õppija jaoks kaasav, on raskusastmelt kui ka sisult eakohane, arvestab õppija eelteadmisi ja toetab õpioskuste arendamist;
  • kohandatav: õppematerjal sobib kasutamiseks erinevates õpisituatsioonides ja erineva taustaga õppijatega;
  • interaktiivne: õppematerjal võimaldab õppijal ise juhtida selle kasutamist ning saada õppimisele tagasisidet;
  • autoriõigusi järgiv: õppematerjal järgib autoriõiguse seadust, sh sisaldab informatsiooni autori(te) kohta, teiste autorite materjalidele on korrektselt viidatud, soovitavalt on lisatud kasutamistingimused (nt Creative Commons litsents);
  • kasutajasõbralik: õppematerjal on struktureeritud, visuaalselt köitev, loob huvi ja äratab õpimotivatsiooni; on intuitiivselt navigeeritav ja sobiv ka erivajadustega õppijale;
  • tehniliselt korrektne ja ühilduv: õppematerjal on tehniliselt universaalne, seda on võimalik kasutada levinumate operatsioonisüsteemide, tarkvarade ja seadmetega.
  • leitav:  õppematerjal on avalikustatud ja varustatud metaandmetega.
Õppijate kaasamine
Lisaks eelpool nimetatud kriteeriumitele tuleb pöörata tähelepanu õppija aktiivsuse ja kaasatuse tõstmisele, mis on muutunud õpikäsituse üks alustalasid. Õppijaid saab kaasata materjali täiendamisesse ja väljatöötamisse: nt sobivate vahendite leidmiseks, konkreetsete osade testimiseks või ka teatud sisuosade loomiseks (joonistamine, audio/video salvestamine, animatsiooni lomine jms). Koostööd võiks teha ka kolleegide-, haridustehnoloogiga ja potsentsiaalse sihtrühmaga.
Selleks, et paremini mõtestada õppijate kaasamist kaasautoritena, võib tutvuda TLÜ Haridustehnoloogia keskuse poolt välja töötatud võimalike autorluse astmetega.
Selle LORI mudeli järgi kirjeldatud kriteeriumid on põhjalikult lahti kirjutatud veebruaris 2016 ilmunud juhendmaterjalis"Soovitused digitaalse õppematerjali loomiseks".  Üldjoontes on materjalide kriteeriumid koondatud kolme suuremasse kategooriasse: 
  1. õppimist toetavad,
  2. vormistuslikud 
  3. tehnilised põhimõtted.
Lisaks kirjeldatakse juhendis konkreetseid õppematerjalide tüüpe koos näidetega ning jagatakse täpsemaid soovituskõige enam levinud õppematerjalide tüüpide loomiseks (vahendid, millega luua, soovitavad formaadid, kujundus jms), nt esitlused, testid, videod, tekstid.

No comments:

Post a Comment